Ældre svindles for millioner over telefonen

Politiet opfordrer alle til at være på vagt over for såkaldt vishing, hvor svindlere franarrer deres ofre penge eller personlige oplysninger over telefonen. Alene i 2022 er især ældre borgere blevet svindlet eller forsøgt svindlet for over 56 mio. kroner, og antallet af sager er stigende.

Smæk røret på, hvis du bliver ringet op og bedt om at overføre penge eller udlevere konto-, NemID/MitID- eller CPR-oplysninger.

Sådan lyder budskabet fra Politiets Nationale Center for IT-kriminalitet (NCIK), efter at centeret har set en stigning på 38% i anmeldelserne af såkaldte vishing-sager siden sidste år. Vishing er en type svindel, hvor kriminelle udser sig især ældre borgere, som de ringer til og forsøger at franarre både penge og personlige oplysninger. 

”Vi ser desværre en stor stigning i antallet af denne type sager, typisk rettet mod ældre. Vishing kan have store økonomiske konsekvenser for den enkelte, men det kan også være en meget ubehagelig oplevelse at blive udsat for denne type svindel,” siger sektionsleder for forebyggelse og analyse i NCIK, Kresten Munksgaard.

Svindel eller forsøg på svindel for over 56 mio. kroner alene i 2022

En gennemgang af en række anmeldelser på området viser, at vishing kan lede til store økonomiske tab. I nogle sager er de forurettede blevet svindlet for flere millioner kroner. Politiets foreløbige opgørelser viser, at der i dansk politi er en række større sagskomplekser, hvor der er er svindlet eller forsøgt svindlet for mange millioner kroner.

Vishing foregår altid telefonisk, men svindlerne anvender typisk forskellige tilgange. I flere tilfælde udgiver svindlerne sig for at være fra en myndighed eller bank for at franarre borgerne personlige oplysninger eller lokke dem til at overføre penge under påskud af, at deres konto er i fare.  

”Vi opfordrer derfor alle, og særligt de ældre, til at være ekstra kritiske og simpelthen lægge røret på ved denne type opkald. Bliver man i tvivl om det virkelig var banken, der ringede, så ring til hovednummeret og spørg,” siger Kresten Munksgaard.

Det kan være svært at gennemskue, om man bliver udsat for vishing-forsøg, hvis de kriminelle udgiver sig for at ringe fra troværdige myndigheder. Derfor opfordrer politiet alle til at tage en snak med bedsteforældre, forældre mv. om fænomenet. 

”Det er vigtigt, at vi alle sammen hjælper til med at beskytte vores ældre mod den her type af svindel. Så hiv fat i din nabo, dine bedsteforældre, eller tag en fælles snak i aktivitetscenteret eller sportsforeningen og fortæl, at myndigheder, banker og andre virksomheder aldrig vil bede om fx adgangskoden til dit Nem- eller MitID, siger Kresten Munksgaard og fortsætter:

”Oplever man det, kan man uden kvaler smække røret på – også uden at være høflig.”

Gode råd til at undgå vishing

  • Udlevér aldrig bekræftelseskoder eller andre følsomme personoplysninger over telefonen.
  • Søg selv myndighedens eller banken telefonnummer frem på internettet og ring til dem.
  • Læg på hvis du har mistanke om svindel – og du behøver ikke være høflig.

NCIK og National enhed for Særlig Kriminalitet

NCIK er en del af National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der blev etableret den 1. januar 2022. NSK har blandt andet til formål at bekæmpe kompleks organiseret kriminalitet og økonomisk kriminalitet, og etableringen af den nye enhed betyder derfor, at opgaver fra en række tidligere enheder i politiet og anklagemyndigheden er forankret her.
 
NSK har ca. 1000 medarbejdere og er opbygget som en politikreds.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *