Regionsrådsformand: Stram økonomiaftale giver udfordringer

Regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V), kalder den netop indgåede aftale om regionernes økonomi mellem Danske Regioner og regeringen for det bedst opnåelige resultat, men fortæller, at det giver en stram økonomi i Region Nordjylland.  

Mads Duedahl var på vegne af Danske Regioner en af de to hovedforhandlere, da næstformanden i Danske Regioner Stephanie Lose (V) var fraværende.

– Det har været hårde forhandlinger, hvor vi gerne havde set flere penge tilført sundhedsvæsnet. Der bliver givet et løft på grund af blandt andet et stigende antal ældre. Det er et nødvendigt løft, men det dækker kun over en udfordring, som vi er tvunget til at løse – og hvor vi tilmed i Region Nordjylland er særligt udfordret i forhold til det øvrige Danmark, siger Mads Duedahl.

Derfor mener regionsrådsformanden, at økonomiaftalen, der giver 1 milliard til regionerne, er endt med at være meget stram.

– Udfordringerne står ellers i kø: Lange ventelister, mangelfuld rekruttering, nedslidte hospitalsbygninger og et snærende behov for investeringer i fremtidens sundhedsvæsen, siger Mads Duedahl, og nævner i den ombæring også aftalens snævre rammer for blandt andet nyt anlægsarbejde.

– Anlægsrammen i årets aftale er lavere end tidligere år. Det skyldes blandt andet krigen i Ukraine, høj inflation og dyre byggematerialer. Det gør det til en enormt svær prioriteringsopgave, når vi i Region Nordjylland gerne vil have opdateret eller udskiftet slidte bygninger i de kommende år, siger Mads Duedahl.

Han hæfter sig til gengæld positivt ved, at der videreføres en aftale, der gør, at Region Nordjylland kan gennemføre byggeriet af nye og fremtidssikrede lokaler til Psykiatrien i Aalborg Øst som planlagt, fordi man med økonomiaftalen muliggør, at regionen kan fritages for at deponere penge i forbindelse med et offentligt-privat projektsamarbejde.

Stor bekymring for kollektiv trafik

 Mads Duedahl er også kommet ud af forhandlingslokalet med en stor bekymring for den regionale kollektive trafik i Nordjylland – altså de regionale linjer, der går på tværs af kommunegrænser.

– Vi bliver med aftalen kun kompenseret for manglende billetindtægter grundet corona for årets to første måneder. Læg dertil stigende brændstofpriser i hatten, og vi får en rigtig giftig cocktail for den offentlige trafik i Nordjylland i fremtiden. Jeg ville gerne have fundet løsninger i forhandlingslokalet, men der er aftalt, at der kommer nye drøftelser med regeringen i starten af september, inden regionernes budgetter lægges, siger Mads Duedahl.Med den netop indgåede økonomiaftale er der derfor ifølge regionsrådsformanden udsigt til nogle svære budgetforhandlinger i Region Nordjylland, hvor Regionsrådet i september skal have lagt budgettet for 2023. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.